Cykloprojížďka po R1


Čtvrtek 16.9.2010
Ponělí 20.září je datum uvedení do provozu jižní části Okružní dálnice kolem Prahy. Tato část je zajímavá několika tunely, z nichž 2 jsou poměrně dlouhé, a několika mosty, například nad Slavičím údolím, zajímavý je most nad Lochkovským údolím a hlavně rozsáhlé přemostění, estakáda Lahovice nad údolím Vltavy a Mže (nazývaná též Berounka).
Samozřejmě mě napadlo projet si tento 23km dlouhý úsek na kole ještě před uvedením do provozu, jako jsem to udělal před otevřením dálnice D8, cykloprojížďka po D8. Ale kdy? V sobotu 18.září je den otevřených dceří (mostů a tunelů), měl jsem ale hlášky, že cyklisté vpuštěni nebudou, a navíc bude přístupná a zabezpečená jen část trasy. Pochopitelně, oficiální zpřístupnění vyžaduje zabezpečení. Rozhodl jsem se proto o absolvování neoficiální soukromé jízdy v neděli 19.září.
Ovšem ve čtvrtek 16.září mě napadlo, že bych se po práci mohl podívat alespoň na vyřešení křížení silnice Dobřejovice - Modletice s novým Okruhem, protože tudy jezdívám na kole. Sice jsem ještě neobědval, ale už bylo skoro 17h a na jídlo nebyl čas. Vyjel jsem z Jižního Města přes Újezd a Průhonice.
Ve stoupání z Průhonic jsem pocítil hlad. V Dobřejovicích jsem naštěstí jel okolo otevřeného Smíšeného zboží. Povidlový koláček sednul. Před obchodem šla kolem babka a prohodila, že je dnes krásné počasí na kolo. A bylo. Teplota 15 stupňů, slunečno, bezvětří.
Vydupal jsem kopec z Dobřejovic a už jsem ho uviděl, nový dálniční Okruh, který tu vyvěrá z dálnice D1. Silnička do Modletic tu dříve křížila hlavní silnici Říčany - Jesenice. Teď je tu navíc nový most nad Okruhem. Napojení tu není, to jsem věděl. Ale jsou tu pracovní vjezdy. To jsem nevěděl. Co kdybych zkusil přeci jenom na Okruh vjet? Je tu v zářezu, takže brodit se čerstvou hlínou by bylo neúnosné, ale když je tu ten asfaltový služební vjezd?
Váhavě jsem sjel dolů a ještě váhavěji vjel na Okruh. Hemžilo se to tu dělníky. Byli zabráni do práce a nevšímali si mě. Jel jsem plným tahem, foukal však protivítr a svítilo mi do očí zapadající slunce. Minul jsem Jesenici. Minulo mě několik pracovních aut, některá v protisměru, jel jsem těsně podél svodidel v odstavném pruhu a nikdo si mě nevšímal. Na vozovce stál člověk zády ke mě a na těch zádech byl nápis Security. Zvýšil jsem rychlost, díky protivětru mě neslyšel. Minul jsem ho. Myslím, že za mnou ani nic nevolal. Ve zpětném zrcátku jsem viděl, že na mě kašle.
Projel jsem i několik (asi 4) ekotunelů. Dopravní značky a informační tabule obsahovaly testovací nápisy. Za Jesenicí je směrem na Vestec poměrně silně dimenzovaný přivaděč.
Blížil jsem se k portálu tunelu Cholupice. Prokličkoval jsem mezi dělníky a vnořil se do tunelu, dlouhého 1.9km. Je dost z kopce, ale protivítr moji rychlost zredukoval na 45km/h. Tunel je nádherně osvětlený. Přesto jsem při výjezdu do ostrého slunce musel přibrzdit, protože jsem byl nízkým sluncem oslněn.
Vjel jsem na Lahovickou estakádu, přemostění údolí Vltavy a Mže. Jak jsem předpokládal, most je úchvatný zespodu, ale když jsem byl na něm, díky jeho šířce, rozlehlosti a zábradlí jsem strach z výšky nepociťoval.
Uprostřed mostu stáli dva hlídači. Asi tu stáli celé léto, byli docela snědí. Že prý dál nesmím. Řekl jsem jim, že se ale vlastně vracím, protože mě jejich kolega vyhnal zpátky (někdy říkám poslal pro pivo). Finta zabrala. Jel jsem dál.
Most začal stoupat. Vjel jsem do tunelu Lochkov, délka 1.6km, zase nádherně osvětlený. Vystoupal jsem nahoru, celkem 140m a vjel na most přes Lochkovské údolí. Hluboko pode mnou se serpentinou vinula auta z Radotína.
Mé zadní kolo bylo měkké. Dofoukl jsem ho. Okruh tady pokračuje již provozovanou částí, takže jsem ho opustil na sjezdu Slivenec a jel jsem dolů do Radotína. Šeřilo se, bylo 19h, já stál v Radotíně a mé zadní kolo bylo opět měkké. Vyndal jsem duši a z ní dvě špony z pozinkované oceli. Nojo, na nové silnici montovali svodidla, dopravní značky a spoustu dalších ocelových zařízení. Uvědomil jsem si, že autem Okruh navštívím, až kamioňáci špony vyzobou. Vyndal jsem náhradní duši. Byla píchlá. Bodejť. Naposledy jsem měl defekt 2.6.2009 na předním, takže ta duše jezdila v brašničce přes 8000km a přitom se holt poškodila. Možná to byla ta píchlá z 2.6.2009. Aplikoval jsem záplatu.
Dál jsem jel za Chuchelským závodištěm a pod Barrandovskou skálou, zase padají šutry a cesta je uzavřena. Risknul jsem to. Přes Barrandovský most jsem po cyklostezce přejel na pravý břeh a dál po obvyklé trasy do Kbel.
Cesta z práce mi tak trvala 4h a byla dlouhá 67km. Trasa vznikla spontánně, takže jsem neměl bohužel foťák.

foto Marek Spilka
Na Okruhu byl i Marek Spilka, asi hodinu přede mnou, jeho fotka z mobilu je pohled opačným směrem, než jsem jel já, od portálu Lochkov na Lahovickou estakádu, v pozadí tunel Cholupice pod Točnou.

  Hodně fotek z celé stavby má Karel Smejkal, výběr:
foto Karel Smejkalmost Lochkov

foto Karel Smejkalestakáda Lahovice

foto Karel Smejkaltunel


klikni na obrázky pro zvětšení

 Mapka popisované jižní části okruhu R1.





můj život FILABEL