Pyreneje 2012


Na konci textu je balíček všech tras, mapa všech tras i odkaz na všechny fotky.

19.8.2012 neděle
Odjezd obytným autem Ford Rimor (dále jen Avie) byl z Roudnické ulice v Praze-Ládví

Nakládačka


20.8.2012 pondělí
Po ujetí cca 1800 km, při denní teplotě kolem 40 stupňů jsme ve 22:45 dorazili k Atlantiku, do městečka Ondres severně od Bayonne. Spát jsme šli většinou na přilehlou dunu.

Ložnice



21.8.2012 úterý
Koupání v moři. Michal upozornil na zrádné vlny. Zdeněk se držel zpátky a zatímco ostatní postupovali do moře, stál na místě. Chyba. Jedna vlna mu nahrnula písek kolem nohou a následujících pár tun vody mu pochroumalo koleno.

Zdeňek (druhý zleva) čeká na svou vlnu


Od moře jsem odjížděl po nádherné cyklostezce. Skupina silničářů, kteří z principu cyklostezky ignorují, prohloupila. Cyklostezka měla lepší povrch, než silnice a navíc tu byly ukazatele na odbočující cyklostezku směr Bayonne.

Cyklostezka z Ondres-Plage do Ondres


Cyklostezka vede mimo provoz napříč příjemným lesíkem a je kratší, než trasa po silnici.

Cyklostezka z Ondres do Bayonne


Jelikož jsem fotil, zůstal jsem vzadu. Ostatní asi přehlédli odbočku, protože jsem už nikoho nedohnal a jel jsem zbytek dne sám. Cikcak jsem procoural Tarnos. Dojel jsem k Bayonne, přejel přes nový most přes řeku Adour a po levém břehu jsem se vrátil k moři.

Vzadu vlevo most přes Adour a věžičky v centru Bayonne.
Perfektní rychlá cyklostezka směrem k ústí.



Přístav v ústí řeky Adour do moře.
Cyklostezka.

Podle moře je souvislá zástavba, až do pěkného starobylého města Biarritz.

Pláž, skála s okny a maják


Projel jsem městem, už bez cyklostezky.

Biarritz


Krajina je tu poměrně zvlněná, překonal jsem několik ostrých stoupání a následujících deprimujících sjezdů. Ačkoliv jsem měl nastoupáno 400m, byl jsem v Saint Pée stále v nadmořské výšce jen 15 mnm. Za hraničním přechodem v Dantxarinea konečně přišlo plynulé stoupání na nejvyšší bod dne, sedlo Otxondo, 602 mnm. Krátce mžilo.

Zbytky zřejmě strážního opevnění na sedle


Čekal mě už jen příjemný sjezd, odbočení z hlavní silnice vlevo a mírné stoupání do vesnice Erratzu, na jejímž konci je kemp Baztan, 240 mnm a v něm naše Avie.

Erratzu, zachmuřené.


Roudnický mistr zámecký vinařský Honza P připravil ochutnávku vín.


Údaje z tachometru:
ujeto
km
průměr
km/h
převýšení
m
teplota
oC
čas jízdy
h:min
prostoje
h:min
trasa
76.7 15 1013 18-39 5:111:26 GPX


22.8.2012 středa
Z Erratzu jsme pokračovali na sedlo Ispeguy, 672 mnm. Ve stoupání jsme potkali dolu jedoucí silniční cyklistku, po nějaké době nás předjela nahoru a pak zas jela z kopce proti nám. Asi trénovala.

Stoupání na Ispeguy



V sedle


Sedlo je hraniční, takže jsme sjížděli do Francie, s pocitem, že co sjedeme, budeme muset zas pracně vystoupat.

Dolů do Saint Etienne de Baigorry


Silnice ze Saint Etienne stoupala mírně údolím řeky, avšak za vsí Aldudes jsme odbočili vpravo do stráně a ve spalujícím vedru jsme strmě stoupali, někteří občas i kolo tlačili. Já zastávám názor, že u těžké práce je lepší sedět.
Vystoupali jsme nejprve ke hranici do Španělska. Někteří si tu počkali na otevření krámku, aby se občerstvili. Mě občerstvil krátký sjezd před dalším stoupáním na sedlo Urkiaga, 890 mnm.
Pak ovšem následoval zasloužený dlouhý sjezd do Zubiri, kde se přidal vítr do zad a k Pamploně jsme jeli po hlavní silnici docela rychle. Abych alespoň na chvíli zmizel z hlavní silnice, projel jsem vesničky Urdaniz a Larrasoana po původní silnici, protože hlavní silnice tu tvořila obchvat.
Projeli jsme několik kruháků a hlavní silnice se rozšířila na 4proudou s parametry dálnice. Ale jako dálnice označená nebyla a jezdili tu i další cyklisté. Naopak díky šířce a odstavným pruhům nás auta míjela bezpečněji. Odbočili jsme doprava až u Sarriguren a do centra Pamplony jsme jeli převážně po cyklostezkách.
V centru jsme se po telefonním nahánění setkali s Michalem 1/3, který pak bloudil městem s námi. Jeli jsme ulicí, kudy běhají býci, viděli jsme i sousoší tuto akci znázorňující, koukali jsme z hradeb a pak jsme hledali cestu do kempu. Michal zazmatkoval, opustil v Pamploně cyklostezku podle řeky a vrátil se na ní až v Ezcabartě za mostem.

Běh býků


Kemp Ezcaba je cca 3 km vzdušnou čarou severně od Pamplony u Orikainu, 6 km po cyklostezce podle řeky. Web hlásí, že "The new bicycle lane also means you can get to Pamplona in just 10 minutes, following the beautiful Riverside Path along the River Arga".
Skupina silničářů se v horku uštvala, nepočkali na smluveném místě a na první složitější křižovatce odbočili na opačnou stranu. Oklikou kemp nakonec našli a večer se do Pamplony vypravili také, ale nenapadlo je vzít si ve vrátnici kempu plánek města, přesto se dokázali vrátit do kempu.


Údaje z tachometru:
ujeto
km
průměr
km/h
převýšení
m
teplota
oC
čas jízdy
h:min
prostoje
h:min
trasa
101.2 15 1409 21-36 6:582:56 GPX


23.8.2012 čtvrtek
Dopoledne jsme naložili kola na Avii a popojeli cca 100 km do Isaby.
Z Isaby na kole přes nádherně podzimně vybarvené sedlo St Martin 1760 mnm do ponuré Francie, Asasp u Oloronu.

Cesta od Isaby, pohled zpátky do údolí



Silnice kříží sama sebe



Nad mraky



V mraku


Údaje z tachometru:
ujeto
km
průměr
km/h
převýšení
m
teplota
oC
čas jízdy
h:min
prostoje
h:min
trasa
63.7 15 1078 20-43 4:180:45 GPX


24.8.2012 pátek
Z 285 mnm pod mrakem přes Arudy a Laruns, mrakem na sedlo Aubisque 1709 mnm a do kempu k Saint Pé de Bigorre u Lurd.

Stoupání na Aubisque



Aubisque



Bývalá železnice


Údaje z tachometru:
ujeto
km
průměr
km/h
převýšení
m
teplota
oC
čas jízdy
h:min
prostoje
h:min
trasa
109.4 14 1903 16-28 8:032:36 GPX


25.8.2012 sobota
Ponuré francouzské nebe povolilo sverače, dopoledne pršelo, byli jsme v autě s Pejracem. Odpoledne jsme sedli na kola a jeli do Lurd, města poutníků. Pak po železniční cyklostezce údolím pod Tourmalet.

Lurdy



Bývalá železnice z Lurd


Údaje z tachometru:
ujeto
km
průměr
km/h
převýšení
m
teplota
oC
čas jízdy
h:min
prostoje
h:min
trasa
43.8 13 426 17-20 3:212:03 GPX


26.8.2012 neděle
Col du Tourmalet 2115 mnm, pak přes sedlo Hourquette d´Ancizan 1538 mnm, camp v St. Lary Soulan.

Stoupání na Tourmalet



Pohled zpátky na stoupání



Tourmalet



Stoupání na sedlo Hourquette


Údaje z tachometru:
ujeto
km
průměr
km/h
převýšení
m
teplota
oC
čas jízdy
h:min
prostoje
h:min
trasa
80.2 12 2346   9-31 6:532:34 GPX


27.8.2012 pondělí
Tunel Bielsa je dlouhý 3 km, jeli jsme z kopce, v současné době již není průjezd cyklistů tunelem povolen. Soutěska Anisclo je úžasný kaňon, voda v říčce je průhledná až na dno. Jeli jsme do NP Ordesa, camp Torla.

Severní portál tunelu Bielsa



Soutěska Anisclo


Údaje z tachometru:
ujeto
km
průměr
km/h
převýšení
m
teplota
oC
čas jízdy
h:min
prostoje
h:min
trasa
102.2 13 2065 16-41 7:582:34 GPX


28.8.2012 úterý
Jen sám jsem si projel nové tunely k Sabinanigu, kde jsme bloudili v roce 2005 a tunely jsme nenašli, byly pouze na mapě. Tunely Petralba a Berroy je průjezd cyklistů povolen, při výskytu cyklisty se sníží povolená rychlost proměnnými značkami.
Ostatní šli pěšky okruh v NP Ordessa.
Po návratu do kempu jsem si ještě vyjel do Bujaruelo, 6 km.

Petralba


Údaje z tachometru:
ujeto
km
průměr
km/h
převýšení
m
teplota
oC
čas jízdy
h:min
prostoje
h:min
trasa
78.5 14 1322 19-38 5:301:26 GPX


29.8.2012 středa
Autopřesun k Andoře. Na kole já, Honza S a Venca jsme projeli z 830 mnm Andorru a přes sedlo Envalira 2408 mnm do kempu v Ax-les-Thermes.
Ostatní jeli autem.

Stát Andorra



Hlavní město Andorry je Andorra la Vella



Port d´Envalira


Údaje z tachometru:
ujeto
km
průměr
km/h
převýšení
m
teplota
oC
čas jízdy
h:min
prostoje
h:min
trasa
78.0 16 1525 12-35 4:510:34 GPX


30.8.2012 čtvrtek
V dešti jsme já, Iva, Vašek, Honza S vyjeli z 686 mnm na sedlo Pailheres 2001 mnm. Bylo jen 6oC. Sjeli jsme dolů do vsi Mijanes, přespali jsme v Avii na parkovišti.

Pailheres


Údaje z tachometru:
ujeto
km
průměr
km/h
převýšení
m
teplota
oC
čas jízdy
h:min
prostoje
h:min
trasa
31.8 10 1294   6-19 3:162:00 GPX


31.8.2012 pátek
Dlouhy sjezd až ke Středozemnímu moři. Já a Pejrac jsme jeli část trasy roklí z Mont Louis do Villefranche de Conflent unikátním úzkokolejným elektrickým vláčkem Train Jaune, klesl přes 1000 m. Vláček má napájení podobné, jako metro, napájecí kolejnicí, napětí je =850V.

Ve vláčku



Napájecí kolejnice není shora krytá



Viadukt Sejourne



Středozemní moře


Údaje z tachometru:
ujeto
km
průměr
km/h
převýšení
m
teplota
oC
čas jízdy
h:min
prostoje
h:min
trasa
1
trasa
2
108.1 17 1018   9-27 6:211:11 GPX GPX


Celkem jsem od Atlantiku ke Středozemnímu moři za 11 dnů ujel 873.6 km, nastoupal 15399 m.
Všechny fotky, mapa všechny trasy, všechny GPX trasy.


můj život FILABEL